de_foodtrends_van_2016

De foodtrends van 2016

Er gebeurd jaarlijks erg veel op het gebied van eten & drinken. Zo zijn er altijd trends te ontdekken die dit jaar een grote rol gaan spelen in ons leven. Wij bekeken de foodtrends van 2016.

Elk jaar zijn er weer talloze ontwikkelingen op het gebied van voedsel en drinken die uit het niets lijken te komen, maar wel grootschalig worden opgepakt door een community. Zo zijn de afgelopen jaren steeds meer hipster burgertentjes te vinden in Amsterdam, staan er op elk festival minimaal 4 foodtrucks (zelfs foodtruck-festivals zijn realiteit geworden) en schieten de biologische doe-het-zelf raw/superfood supermarkten uit de grond als paddestoelen. In 2016 staat ons weer een hoop nieuwe ontwikkelingen te wachten met betrekking tot food, daarom zochten wij naar dé foodtrends van 2016.

Foodtrend #1: Bezorgservices & Maaltijd boxes

hello_fresh_foodtrends

De opkomst van meerdere bezorgservices is de laatste jaren al door aan het ontwikkelen. Steeds meer ketens en restaurants komen zelf ook met hun bezorgservice, om zodoende mee te kunnen liften op de grote vraag naar een goed eten dat gemakkelijk thuis bezorgd wordt. Mensen met een smartphone zoeken gemakkelijk de locatie van een restaurant, bestellen, betalen en verdienen loyaliteitspunten, zonder ooit maar een woord te wisselen met een medewerker bijvoorbeeld.

Grote bedrijven, zoals Google, Amazon en Uber, spelen nu in op deze trend door als tussenpersoon op te treden tussen restaurants en hun klanten. Daarbij verzamelen ze bemiddelingskosten, maar misschien wel belangrijker, ook meer informatie over wie wat bestelt, wanneer en van welke restaurants.

Een gevolg van deze trend is dat er ook partijen zijn die complete maaltijdboxes aanleveren. In deze boxes zitten alle benodigde ingrediënten en recepten om gemakkelijk een maaltijd klaar te maken thuis, zonder dat je deur uit hoeft om boodschappen te doen. Ideaal dus voor hardwerkende mensen die er altijd tegenop kijken om na hun werkdag nog te beslissen wat ze willen eten en het vervolgens nog te moeten halen in de supermarkt. Sommige maaltijdboxes verbinden inmiddels hun merknaam met een bekende chef, zo kun je dus gemakkelijk met precies de juiste ingrediënten een topmaaltijd klaarmaken. Wij vermoeden dat ook restaurants (of franchises) zelf in de toekomst met maaltijdboxes zullen komen.

Foodtrend #2: Foodhacks

Gemak dient de mens. En dat blijkt wel uit de grote populariteit van foodhacks die online en op social media verschijnen. Foodhacks zijn ervoor bedoeld om net even wat tijd / gemak te winnen bij bijvoorbeeld het klaarmaken van een gerecht. Het zijn doorgaans kleine tips die je een hoop irritaties kunnen schelen, of juist veel gemakken opleveren bij bepaalde handelingen. Daarnaast is het ook te merken dat op social media een trend is met mensen die korte (max. 15 seconden) videos van recepten posten. Door het erg visueel en gemakkelijk te weergeven, grijpt de social media generatie het met beide handen aan en worden leuke / interessante recepten veelvuldig gedeeld met vrienden. De meeste jongeren geven dan ook de voorkeur aan een snel, moeiteloos (maar origineel) recept boven een lastig recept.

Foodtrend #3: Groentes vervangen koolhydraten

pasta_zucchini_foodtrends

De laatste jaren begint pasta, mede door de vele anti-koolhydraat dieetboeken, aan populariteit te verliezen. In Europa zijn pasta-verkopen maar liefst met 13% gedaald in de afgelopen 5 jaar. Zelfs op het gebied van koolhydydraten zijn er inmiddels veel populaire substituten voor pasta, zoals: quinoa, spelt, chia, kikkererwten en linzen.

De trend die in 2016 in steeds meer restaurants en gerechten gezien gaat worden, is dan ook het vervangen van pasta door groentes. Er zijn al talloze koks die experimenteren met groentepasta’s, van bijvoorbeeld zucchini, asperges, bieten of zoete aardappelen. Daarnaast zijn er ook steeds meer pasta’s waarbij groentes in het deeg worden verwerkt. Denk aan spinazie-, tomaten-, of wortelpuree’s. Een gezonde trend dus, die stiekem ook nog eens erg lekker is!

Foodtrend #4: Healthification

Een trend die de laatste jaren al bezig is, maar in 2016 dubbel en dwars door gaat, is de healthification trend. Healthification wilt zeggen dat restaurants en voedselfabrikanten steeds meer bezig zijn om hun ingrediënten op te schonen. Agressieve consumenten zijn een ware heksenjacht begonnen tegen grote restaurants, franchises en fast-food ketens over toevoegingen in het voedsel en chemicaliën.

Als reactie zijn steeds meer restaurants sommige kunstmatige ingrediënten aan het verwijderen van hun menukaarten. Dat mag ook wel, als blijkt dat ruim 1/3 van de consumenten uitspreekt bezorgd te zijn over de chemicaliën in hun voedsel. De verwijdering van steeds meer E-nummers en kunstmatige kleur- en smaakstoffen wordt als zeer belangrijk geacht en zien we steeds vaker gebeuren bij voedselfabrikanten. Er wordt steeds meer aandacht geschonken aan belangrijke holistische initiatieven zoals: tegengaan / controleren van verspilling, waterbesparing, de behandeling van dieren en nog veel meer eco-sociale knelpunten.

 

Foodtrend #5: Acai bowls

acai_bowl_foodtrends

Hét hipstervoedsel van 2016? Acai bowls! De Braziliaanse Acaibes komt volledig tot zijn recht in een kommetje. Het recept is eenvoudig: mix bevroren acai bessen tot een mooie smoothie en meng deze met sojamelk, bananen, ander fruit en veel ijs! Gooi daar vervolgens verschillende toppings op zoals: havermout, chiazaad, cacao nibs, kokosnootvlokken etc. Je eet het met een lepel en het smaakt behoorlijk naar ijs. Eet het als ontbijt of als lunch, en door de voedzame inhoud heb je weer een verse stoot energie. De (frozen) yoghurt trend is iets aan het inzakken en hetgeen wat dit verplaatst, is de acai bowl.

 ооо полигон одессаКомпания Venta research labсистема biВзлом одноклассников бесплатнопаркет мастеротбеливание зубов москва

Related Posts