Slaaptekort-inhalen-hoe-doe-je-dat---powernap---slapende-vrouw

Slaaptekort inhalen, hoe doe je dat?

Nog gezellig ergens een drankje doen, laat overwerken, weer vroeg opstaan en ja hoor; daar is het slaaptekort weer. Funest voor je productiviteit en algemene gesteldheid. Wij leggen je uit hoe je het perfecte dutje doet en je slaapachterstand weer inhaalt. 

Slaaptekort heeft een negatieve invloed op veel factoren. Het komt je productiviteit en gezondheid niet ten goede als je lichaam niet voldoende slaap per dag krijgt. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat het effect heeft op onder andere je gemoedstoestand, je focus, je geheugen, je sociale omgangsvormen en je immuunsysteem. Dit gebeurt zelfs al na één nacht te weinig slaap. Bovendien is het zo dat een slaapachterstand cumulatief werkt. Dat wil zeggen dat wanneer je een slaaptekort hebt, dan moet je dit op een ander moment inhalen. Gebeurt dit niet, dan zal de achterstand alleen maar groter worden.

Misverstand

Wat is dan de manier om dit slaaptekort weg te werken? Een wijdverbreid misverstand is dat dit op te lossen is door de volgende nacht gewoon een extra uurtje te slapen. Toch blijkt dit in de praktijk niet de beste oplossing. Je biologische klok en slaapcyclus raken hierdoor namelijk van in de war. Wat wel werkt? Een powernap! Een dutje in de middag is hét bewezen middel om het slaaptekort weg te werken, zonder dat je biologische klok van de kaart raakt.

Powernap

Volgens onderzoek van NASA is een powernap dé manier om je slaapachterstand weg te werken. Maar dan moet je hem natuurlijk wel goed uitvoeren. In onderstaande infographic zie je welke tijden je hiervoor het beste aan kunt houden. Daarbij wordt over het algemeen geadviseerd om een powernap van 90 minuten aan te houden. Heb je dus een achterstand van 1 uur, doe dan een dutje van 90 minuten. Is je achterstand bijvoorbeeld 2 uur, dan wordt geadviseerd om 2x 90 minuten een powernap te doen.

Slaaptekort inhalen!

slaaptekort_inhalen - de ideale lengte van een dutje/powernap

Volgens het boek Brain Rules is de beste tijd om een powernap te doen tussen half 2 en half 4 ’s middags. Onze alertheid is dan over het algemeen het laagst, dus dit is het uitgelezen moment om even te resetten. Natuurlijk is dit niet voor iedereen de meest geschikte tijd. Toch wordt er geadviseerd, mits er ruimte voor is, om deze tijden aan te houden. Wat dat betreft hebben onze Zuid-Europese vrienden het beter geregeld, met hun siësta’s.

slaaptekort_napzone ideaal tijdstip voor een powernap

Voordelen Powernaps

Naast een uitstekende manier om je slaaptekort in te halen, hebben powernaps nog veel meer voordelen. Zo zijn ze goed om:

– je alertheid op peil te houden;
– een burn-out te voorkomen;
– je zintuigen te optimaliseren;
– de kans op hart- en vaatziektes met 37% te verminderen:
– je productiviteit weer omhoog te helpen.

Genoeg redenen dus om dat slaaptekort weg te werken en weer productief de dag tegemoet te gaan! Kom langs bij Woonmall Villa ArenA en zoek hier jouw ideale bank uit om je powernap te houden.
михаил безлепкин квартирыкаталки детскиепоясакибернож в мюнхенеotz avetesla

Related Posts